Jos oikein muistan, minulle ei ole järjestetty juhlia sen jälkeen, kun pääsin ripille kesällä 1989. Itse olen tarjonnut perhepiirissä jotain pientä joinain syntymäpäivinäni. En oikein edes tiedä, miksi näin. Sukua ei ole sittemmin ollut sanottavasti ympärillä, eikä erityisiä kiinteitä ystäväporukoitakaan. Ystävä tai ystäviä aina, mutta yksittäinen tai yksittäisiä. On mahdollista, että olen alitajuisesti ajatellut niinkin, ettei kukaan kuitenkaan tulisi.

Eilen minulle järjestettiin ihanat kutsut. Suhtauduin ajatukseen alkujaan melko vastahankaisesti, mutta kun on jämäkkä ystävä, niin siinä ei paljoa omat empimiset paina. Nyt voin onnellisena todeta, että hyvä niin! Olen niin otettu kaikesta, että on pitänyt ihan sulatella tämä aamupäivä.

Päällimmäisenä ajatuksena on ainakin se, että minulla on ystäviä. Ystäviä, jotka haluavat järjestää minulle jotain spesiaalia, uhrata aikaa ja rahaa, myötäelää. Kun eilen katsoin sitä yhdessä laitetun ruuan määrää, juomien määrää ja ystäviäni iloisina yhdessä - ihan mieletöntä! Erään ystäväni isä lauloi minulle puhelimen välityksellä kauniin kappaleen. Ja entä se, kun ystävät istuttavat tuoliin, käskevät kääriä lahkeet ylös ja antavat täydellisen jalkahoidon kylpyineen, kuorintoineen, hierointoineen, voiteineen! Ja kun istun siinä tuolissa jalat vadissa, niin ystävä laulaa lattialta niin, että kaikilla menevät kylmät väreet ja silmät räpsyvät liikutuksesta.

Ystävä tarjoaa oman kotinsa kutsuille, mielettömälle askartelutehtaalle ja vielä yösijan yhdelle kauempaa tulleelle. Niin! Minulle järjestetyille kutsuille tultiin kauempaakin. Jotkut ystävistäni tapasivat ensimmäistä kertaa toisensa, mutta sitä ei olisi voinut ulkopuolinen huomata.  Kahdelta eri ystävältä sain kuulla, että minulla on ihania ystäviä, mutta eivät he oikein muuta kyllä olisi osanneet kohdallani ajatellakaan. Voiko ihminen parempaa tunnustusta elämästään saada? Tuossahan on kaikki oleellinen.

Vähän tehtiin taikojakin, naurettiin paljon ja illan päätteeksi vielä tanssittiinkin hieman. Minä jalkahoidetuna uusissa kengissäni, joita olin katsonut näyteikkunassa jo pitkään ja tuoksi illaksi halusin ne. Ja ne sopivat kerrankin! Juuri oikea koko oli vielä jäljellä ja alennuksessa.

Saamieni tietojen mukaan myös heppu on edelleen hengissä.

Kiitos!!