Sivusin tässä taannoin eeppistä tapahtumaa elämässäni ja kun edellisen merkinnän kommenteissa sitä kyseltiin, päätin kaivaa tarinan esille. Tapahtumat sijoittuvat alkuvuoteen 2001, tapahtuman dokumentointi maaliskuulta 2004:

"
Mä mietinkin, pitäiskö mun tulla tänne oman kokemukseni kanssa...
Mulle alkoi kerran tulla nimittäin koko talon paskavedet lattiakaivosta kylppäriin.

Tästä on jo aikaa ja tuo aika oli sellaista, että saatoin olla viikkojakin poissa kotoa. Tällä kertaa olin kotona ja hyvä niin. Muuten olisi hiljalleen koko kämppä lillunut siinä itsessään. Eikä se nytkään ollut paljosta kiinni. Asuin siis vanhassa, korkeassa kerrostalossa toisessa kerroksessa.

Katsokaas. Kuulin outoa pulputusta kylppäristä, enkä reagoinut. Unohdin sen. Sitten hädän hetkellä menin kylppäriin, avasin oven ja laitoin samalla valot päälle. Meinasin saada elämäni hjärtslaagin. Lattia oli täynnä jotain mustaa moskaa. Hetken aikaa olin varma, että kyseessä on X-files -tyyppinen tapaus.

Soitin huoltomiehelle, kerroin tilanteen ja kysyin, pitäisikö huolestua. Huoltomies sanoi, että pitäisi. Huolestuin. Hän hälytti putkimiehen, jonka ilmoitettiin olevan paikalla tunnin kuluttua. Siinä kohtaa illan suussa sitä moskaa ja vettä alkoi tulla reilumminkin sieltä lattiakaivosta. Myöhemmin minulle selvisi, että vettä tuli joka kerta, kun joku jossain ylemmässä kerroksessa laski vettä.

Ennen putkimiehen tuloa katselin jo, että sepä lieju näyttää tulevan kohta tuolta kynnyksen yli eteiseen. Ja se haisi ihan hirveälle. Sitten tuli putkimies jonkun kovaäänisen apparaatin kanssa. Terveiset naapureille! Kello oli yhdeksän hujakoita, eikä se laite mahtunut mun 32 neliön kaksion eteiseen. Jyskytti siis ulko-ovella ja jotain vaijeria meni siitä yhä ryöppyävään lattiakaivoon.

Olin lähinnä:

Liejua alkoi tulla reippaasti eteisen puolelle ja siinä vaiheessa aloin suojaamaan vaatehuonetta, jonka lattialla oli pahvilaatikoita tärkeine papereineen. Putkimies oli että KÄÄK. Ja mäkin aloin huolestua vielä enemmän. Etenkin siinä vaiheessa, kun se heppu karjui jumalautaa ja juoksi ylempiin kerroksiin. Kielsi ihmisiä käyttämästä vessaa ja laskemasta vettä. Juoksi takaisin ja siunaili itsekseen, että ei jumalauta mikä sirkus. Mä olin vähän samaa mieltä ja aattelin, että vielä ihan mun omassa kodissani.

Huoltomieskin tuli ja alkoi äyskäröidä sitä paskavettä eteisestä. Huomasin siinä samalla, että eteisen muovimatto oli kaikkea muuta kuin tiivis ja alle meni litratolkulla paskaa. Tiesinkin jo siinä, että se kämppä tulisi haisemaan paskalta maailman loppuun saakka. Huoltomies suunnitteli palokunnan tilaamista sen veden poistamiseen, koska sitä todellakin tulvi ja lattiakaivo pysyi tukossa.

Sitten piti tehdä sellainen ratkaisu, että hommaa yritettiin purkaa wc-pöntön kautta. Tai siis että se pönttö piti ottaa irti (turha sanoa, että mulla oli se pissihätä siinä kohtaa jo aika iso) ja sitten ropata. Se pönttöhän halkesi siinä rytäkässä ja siinä se sitten nökötti eteisessä kaiken sen paskaveden keskellä.

Putkimies suunnitteli isomman apparaatin hakemista, koska pienestä ei ollut apua. Ja jos se oli niiden mielestä pieni, niin sitä isoa mä en tosiaan ois halunnu omalla kotiovellani nähdä. Sitten viimein jotain tapahtui ja yhtäkkiä kaikki kylppärissä olleet vedet hulahti viemäriin. Eteiseen ne tietysti edelleen jäi...

Huoltomies ystävällisesti äyskäröi ja siivosi eteisen (ja se paskanhaju ei oikeasti lähtenyt enää ikinä), putkimies kiinnitti haljenneen pöntön ja sanoi, että siinä ei nyt passaa istuen toimittaa asioitaan ( ). Uusi pönttö tuotaisiin seuraavana päivänä. Se tuotiin ja se oli hieno, mutta siinäkään ei ois saanu pariin päivään kamalasti istua.

Sellasia. Onneksi satuin olemaan kotosalla."